torsdag 4 juni 2009

Varför rösta på någon annan än PP?



Aftonbladet bedriver en intensiv kampanj mot PP med påståenden och antydningar om att vi som röstar på piraterna egentligen är mindre vetande. Men hur förhåller det sig egentligen?

Klart är att gammelpartierna i åratal har slagit blå dunster i ögonen på väljarna samtidigt som de bakom ryggen på oss har verkat för att avskaffa rättssäkerhet och grundläggande demokratiska rättigheter. Gammelpartierna tycks leva efter devisen "Demokrati och terrorism går inte att förena så låt oss avskaffa demokratin".

Sossarna hade som sitt alldeles egna projekt att lobba igenom direktiv gällande datalagring och direktivet implementeras av Alliansen. Reinfeld tittade in i TV-kamerorna och lovade att polisen inte skulle jaga en hel ungdomsgeneration. Istället la han ut polisiära uppgifter på entreprenad och därmed anser han sig ha hållit sitt löfte. Ulvskog begär gräddfilar och sedan ljuger hon. Miljöpartiet har sina poänger i integritetsfrågorna. Men befläckas samtidigt av sin blocktillhörighet med sossarna. Samma gäller för vänsterpartiet. Gammelpolitikerna säger sig stå för en sak, men i nästa stund är de beredda att kompromissa bort alla ideologiska ståndpunkter enbart för att skapa sig en starkare maktbas.

PP beskylls ofta för att vara oklara om var de står och hur de kommer att rösta i olika frågor. Jag tycker - som torde framgå ovan - att motsvarande gäller för gammelpartierna. Varför skall jag då rösta på ett gammelparti när jag samtidigt vet att samma parti med största sannolikhet kommer att hugga mig i ryggen så snart valet är över?

PP uppfattar jag i vart fall som ärliga när de tydligt talar om vilka uppfattningar de har och att de inte avser att aktivt driva några andra frågor. En röst på PP utgör en chans för oss väljare att tala om för gammelpartierna att vi inte accepterar nedmonteringen av rättsstaten till förmån för redan penningstinna bolag.

Hur skall kampen mot miljöproblem eller för jobben och freden kunna ske utan yttrandefrihet? Erfarenheterna från Tyskland visar att datalagring minskar befolkningens benägenhet att fritt kommunicera. Därigenom begränsas yttrandefriheten och idéutbytet. Sannolikheten för att en journalist fritt skall våga granska makthavarna minskar när journalisten samtidigt känner till att han/hon och dennes källor kan kartläggas av samma makthavare.

Det är sålunda inte korrekt att sätta etiketten "enfrågeparti" på PP. Tvärtom utgör demokrati- och integritetsfrågorna grunden för samtliga frågor som berör vår vardag. Utan demokrati och yttrandefrihet överlämnar vi makten till en liten elit som ges fullkomlig makt att styra våra liv som de själva önskar. Jag kan i och för sig förstå att gammelpartierna anser att en sådan ordning vore bekväm. Men som väljare är det allas vår skyldighet att motverka att detta sker. Hur kan man då rösta på någon annan än PP?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

  1. Det ligger mkt i det du säger.
    Men en röst på Aktivdemokrati istället skulle ge samtliga myndiga medborgare i Sverige rätten att besluta varje handling parlamentariker(na) i Bryssel skulle vidta.
    Det är ju lite mer än de vanliga löften vi sett från 1-3 frågepartier genom åren.
    Genom ett direktdemokratiskt parti finns däremot hela tiden möjligheten att styra upp om man hamnar i svårigheter eller oväntade problem, ngn svekdebatt för den stackare som sitter i Bryssel kan det aldrig bli tal om eftersom han i princip endast har att uppfylla vad folket beslutar i varje läge.
    Av denna anledning tar jag mitt ansvar under HELA mandatpeioden och röstar på Aktivdemokrati.
    http://aktivdemokrati.wordpress.com/2009/06/03/valupptakt-ad-staller-upp-i-eu-valet/
    Det är en minst lika bra protest, men jag kan inte krypa undan mitt ansvar efteråt och beskylla mitt parti för löner och svek, jag är själv ansvarig som väljare för att både lära mig om de frågor som intresserar mig, samt väcka opinion.
    Som tack för detta får jag exakt samma makt som alla andra i hela partiet, en medlem=en röst.
    Jag tror det finns många inom medborgar/frihetsrörelsen som saknar denna möjlighet inom PP.

    SvaraRadera