onsdag 26 augusti 2009

GGF:s köp av TPB framstår alltmer som en bluff

Redan i ett inlägg den 30 juni ifrågasatte jag om GGF:s utalade avsikt att förvärva TPB kunde vara en bluff. Mina tankar följde jag upp i ett senare inlägg den 8 augusti.

Efter hand har ifrågasättandena även kommit att ske i gammelmedia. Bland annat SvD gör en granskning av GGF och de ledande företrädarna. Slutsatserna förskräcker:

- Handeln med GGF:s aktier har stoppats eftersom bolaget inte har kunnat visa hur köpet av TPB skall finansieras.

- En utredning pågår om misstänkt insiderhandel, vilket är lika med misstankar om brott.

- GGF har - såvitt kan förstås - lämnat osanna uppgifter om att stora bud skulle ha mottagits från utländska investerare.

I mina tidigare inlägg har jag också genom information som finns tillgänglig via Aktietorget kunnat konstatera att värdet på aktierna i GGF fördubblades efter att nyheten om TPB-köpet släpptes samt att Hans Pandeya m.fl. härefter har sålt stora mängder aktier. GGF företrädarna torde därmed ha håvat in stora pengar på en affär som inte ser ut att bli av.

Jag skall inte påstå att jag sitter inne med all information och kanske har jag blivit paranoid efter att i många år ha varit verksam som försvarare i Eko-mål. Allmänt vill jag dock påminna om rekvisiten för brottet svindleri i 9 kap 9 § Brottsbalken:

"Den som offentliggör eller eljest bland allmänheten sprider vilseledande uppgift för att påverka priset vara, värdepapper eller annan egendom, döms för svindleri till fängelse i högst två år.....Är brott som i denna paragraf sägs, grovt, döms till fängelse lägst sex månader och högst sex år."

Det har sagts att GGF skall hålla en presskonferens angående TPB-köpet imorgon den 27augusti. Jag skall med spänning följa vilken information som då framkommer.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Obekräftade rykten gör gällande att GGF är en front för trion/kvartetten bakom piratebay. De flyttar ägandendet till ett bolag registerat seychellerna, ett land där copyright lagstiftning inte står högt på schemat.

    Om detta är sant måste man beundra grabbarna bakom för en genialisk rockad. Alla många miljoner som lagts ner för lobbying i EU och Sverige senaste åren.

    SvaraRadera
  2. rättelse Alla de många miljonerna som lagts ner för lobbying i EU och Sverige de senaste åren kommer vara som kastade i sjön.

    SvaraRadera
  3. Hmm, jag är tveksam till om ryktet att GGF skulle vara en fasad för TPB-killarna verkligen stämmer. GGF har funnits med på arenan lite för länge. Däremot misstänker jag starkt att GGF har använt TPB för att blåsa upp värdet på sina aktier och därigenom berika huvudägarna.

    SvaraRadera
  4. Bluff är väl starka ord. Men att syftet är att tjäna en hacka på pump'n'dump behöver man ju inte vara något snille för att begripa. Några hängde ju på också. Sen får vi se vem som blir kvar med svarte petter. Jag har svårt att tro att det har någon bäring på TPBs framtid som tracker.

    SvaraRadera