torsdag 3 september 2009

Youtubekriget är över


Under våren inleddes ett öppet krig mellan Youtube/Google och PRS for Music som är den brittiska motsvarigheten till STIM.

Kriget handlade om att Youtubes licensavtal med PRS for Music hade löpt ut och att Youtube/Google ville pressa priserna. När parterna inte kunde enas valde Youtube/Google att ta i med hårdhandskaran genom att avlägsna videos med artister från EMI, Universal, Warner och Sony BMG samt några oberoende märken.

Tydligen var Youtubes taktik vinstgivande. Parterna har nu enats om villkoren för ett nytt licensavtal. Innehållet i avtalet är dock hemligstämplat.

PRS for Music - som tidigare har gjort sig kända för att trakassera småföretagare - tycks alltså ha tvingats på knä inför giganten Google. Sålunda verkar Google vara rätt ensam om att kunna stå emot upphovsrättsindustrin i en tid då politiker och media annars mest fjäskar runt skiv- och filmbolagen med svansen mellan benen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Berörs jag av YouTubes hemliga avtal med PRS for Music, och i så fall hur? Även om jag inte tror att någon av mina videofilmer intresserar PRS for Music, så är jag tveksam till att samarbeta med företag som inte lägger alla kort på bordet. Jag kan ha etiska skäl att inte beblanda mig med viss verksamhet, precis som jag av etiska skäl undviker att köpa varor som jag misstänker har producerats av barn eller slavarbetare. Ett hemligt avtal mellan ILO och det asiatiska företag som säljer varorna skulle inte direkt göra mig mindre misstänksam...

    SvaraRadera